Koroner Bypass Ameliyatında Bilinmesi Gerekenler

Koroner-Bypass-Ameliyatında-Bilinmesi-Gerekenler

Koroner arterler, kalbin etrafını çevreleyen atardamarlardır. Kalbe ihtiyacı olan kan bu atardamarlar sayesinde taşınmaktadır. Üç ana koroner arter sistemi vardır. Koroner arterlerin daralması veya tıkanması durumunda kan akımı kısmi ya da tamamen kesilir ve kalp işlevlerini yerine getiremez.

Koroner arter hastalığında tedavi kadar bu bu hastalığa karşı alınacak önlemler de büyük önem taşımaktadır. Kişinin yaşam biçimine ve beslenme alışkanlıklarına kalp sağlığını koruyacak şekilde özen göstermesi gerekir. Özellikle hayvansal gıdalar çok fazla tüketildiğinde damar içine yapışan yağ türü damarların sertleşmesine ve tıkanmasına yol açmakta ve ciddi bir risk faktörü oluşturmaktadır.

Koroner Damarlar Neden Tıkanır?

Koroner damarların tıkanmasına neden olan başlıca risk faktörleri şunlardır:

• Genetik yatkınlık
  • Şeker hastalığı
  • Hipertansiyon
  • Kan yağlarının yüksekliği
  • Sigara

Koroner Bypass Ameliyatı Nedir?

Koroner damardaki mevcut tıkanıklığın ilerisine, vücudun başka bir bölgesinden alınan yeni damarın takılması ve böylece kanın ulaşmasını sağlanması işlemidir. Köprüleme olarak da adlandırılan bypass ameliyatı sayesinde kan yeni damar köprüsü ile kalp kaslarına ulaşabilmektedir.

Koroner bypass ameliyatının ne kadar süreceği ve hastanın ne kadar sürede taburcu olacağı yapılan işlemlere, bypass sayısına ve risk grubuna göre değişiklik göstermektedir. Düşük risk grubunda görülen hastalar 4-6 gün içinde taburcu edilirken, yüksek risk grubuna dahil olan hastalar kardiyolojiye aktarılmakta ve günlük yaşama dönüş süreleri 2-4 hafta kadar sürmektedir.

Ne zaman Koroner Bypass Ameliyatı Olunur?

Koroner bypass ameliyatına balon-stent gibi yöntemler işe yaramadığında başvurulmaktadır. Ancak cerrahiye ihtiyacı olduğu tespit edilmiş bir hastada zaman kaybedilmemelidir. Koroner damar tıkanıklığı tedavisinin planlanmasında en dikkat edilmesi gereken durum; hastaya kalp krizi geçirmeden önce müdahele edilmesidir.

Koroner Bypass Ameliyatı Riskli Midir?

Koroner bypass ameliyatındaki başlıca risk faktörleri şu şekildedir;

• Hastanın yaşı
  • Hastanın cinsiyeti
  • Kalbin daha önce geçirilen hastalık veya işlemlere bağlı olarak güçlü olup olmadığı
  • Hastanın kalp kapaklarında başka bir rahatsızlığın daha olup olmadığı

Koroner Bypass Ameliyatı Sonrası

Koroner bypass ameliyatı sonrasındaki süreç oldukça önemlidir. Hastanın başta beslenme olmak üzere eski alışkanlıklarını terk etmesi ve diyet programının dışına çıkmaması gerekmektedir. Diyetin yanı sıra spor, egzersiz ve seyehat gibi konularda da doktorun tavsiyelerine uyulması gerekmektedir.

Koroner bypass ameliyatı sonrasında hastalara beslenme ve diyet uzmanından yardım almaları tavsiye edilmektedir. Hastaların birçoğunda sürece uyum sıkıntısı yaşanmamaktadır ancak gerektiği takdirde hastanın psikolojik destek alması da önerilmektedir.