Lazerle Varis Tedavisi

Kullanılmış kanın tekrar oksijenlenmesi için kalbe taşınması gerekmektedir. Bu taşıma görevini ise toplardamarlar üstlenmektedir. Bacaklarda bulunan toplardamarlarda kapakçık sistemi yardımı ile kan yukarı taşınmaktadır. Ancak kapakçık bozulması sonucunda kan, damar içerisinde birikmekte ve varis problemi ortaya çıkmaktadır. Bu durum aynı zamanda venöz yetersiz olarak da tanımlanmaktadır. Günümüzde varis probleminin neden olduğu şikayetler lazer tedavisi ile giderilebilmektedir.

Varislerin Temel Nedenleri Nelerdir?

• Kadın cinsiyeti. Özellikle ileri yaştaki kadınlarda erkeklere oranla çok daha fazla görülmektedir.
  • Kalıtımsal faktörler
  • Doğum kontrol ve progesteron haplarının kullanımı
  • Hormonal değişimler (Ergenlik, menopoz, gebelik süreçleri)
  • Kilo kontrolünde dengesizlikler (Hızlı ve sık kilo alıp verme)
  • İleri yaş
  • Ağır sportif aktivitelerde bulunma
  • Hamam, sauna gibi sıcak ortamlarda uzun süre kalma ya da bronzlaşma

Varis ve venöz yetersizlik problemleri uzun süre sadece kozmetik problemlere yol açabilmekte hastada başka herhangi bir şikayet açığa çıkarmamaktadır. Ancak bazı hastalarda ise ağrı, sancı, yorgunluk, kramp, pıhtı oluşumu ve akciğer hastalıkları, cilt deformasyonu ve yara açılmaları gibi ciddi problemlere neden olabilmektedir.

Varis Hastalığında Lazer Tedavisi

Lazer teknolojisi uzun süredir yaşamın pek çok alanında kullanılmaktadır. Özellikle tıp alanında birçok hastalığın tanı ve tedavi süreçlerini çok daha konforlu bir şekilde yaşanmasını sağlayan lazer teknolojisinin varis tedavisinde uygulanması tıp literatüründe EndoVenous Laser olarak tanımlanmaktadır. Güçlü ışık enerjisinin kullanıldığı lazer yönteminde;

• Küçük safen damarlarda oluşan varisler,
  • Perforan damarlarda oluşan varisler,
  • Ayak bileği ile kasık arasındaki damarlarda oluşan varisler tedavi edilmektedir.

Lazerle Varis Tedavisi Nasıl Yapılır?

Varis şikayetleri ile doktora başvuran hastalar öncelikle ayrıntılı bir muayene ve tetkik süreci yaşamaktadır. Kişinin sağlık öyküsünün ve genel sağlık durumunun değerlendirilmesinin yanı sıra çeşitli radyolojik görüntülemeler aracılığı ile varisli damarlar tespit edilmektedir. Varis tanısında günümüzde başvurulan öncelikli yöntem renkli Doppler ultrasonografisidir.

Varisli damarların teşhis edilmesi sonrasında lazer tedavisine karar verilebilmektedir. Lazerle varis tedavisi; özel olarak geliştirilmiş kateter yardımı ile yetmezlikli damarın içerisine girilerek uygulanmaktadır. Lazer enerjisi ile damar içeriden yakılmakta ve işlevsiz hale getirilmektedir. Böylece dolaşım sistemine dahil olacak kanın diğer toplardamarlara ulaşması sağlanmaktadır.

Lazer ile yakılarak etkisiz hale getirilen damar, zaman içerisinde küçülerek yok olacaktır ve varisin neden olduğu şikayetler son bulacaktır. Günümüzde bazı hastalarda lazerle varis tedavisi sürecinde cerrahi yöntemlere de başvurulabilmektedir. Bu süreçte varisli damarın çıkarılması gerekebilmektedir.

Lazerle varis tedavisi, yaklaşık 40 dakika sürmekte ve uygulama sonrasında hastanın bacağı tıbbi bandaj ile sarılarak aynı gün taburcu edilmektedir. Ameliyat sonrası belirli bir süre varis çorabı da önerebilmekteyiz.

Varis Probleminde Lazer Tedavisi Neden Tercih Edilmelidir?

Son yıllarda varisin lazer tedavisinin diğer yöntemlere oranla çok daha sık tercih edilmesinin sebebi başarı oranının oldukça yüksek olmasıdır. Aynı zamanda varislerin tekrarlama ya da tamamen iyileşme oranları cerrahi tedavi yöntemi ile eş düzeydedir.

Lazer tedavisinin gerek hasta gerekse de doktor açısından birtakım avantajları bulunmaktadır. Bu avantajlar aşağıdaki şekilde sıralanabilmektedir;

• Genel anesteziye ihtiyaç duyulmamaktadır. Lokal anestezi ile uygulanabilmektedir.
  • Kesi açılmasına ihtiyaç bulunmamaktadır.
  • Cerrahi tedaviye oranla iyileşme süreci kısadır. Kanama ya da enfeksiyon gibi riskler bulunmamaktadır.
  • Hastanede kalmaya gerek duyulmamaktadır.
  • Morarma, şişlik ya da cilt yapısının değişmesi gibi problemler minimum düzeyde yaşanmakta ve kısa sürede geçmektedir.
  • Kalıcı iz oluşmamaktadır.
  • Nitelikli bir şekilde kapatılan damar yaklaşık 1 yıl içerisinde kaybolmaktadır.

Hastanın yaşam kalitesini düşüren ve ileri evrelerinde ciddi sağlık problemlerine yol açabilen varisin mutlaka uygun yöntemler ile tedavi edilmesi gerekmektedir. Kozmetik problemlerin yanı sıra ağrı, uyuşma ve yorgunluk gibi problemlere de neden olan varisler; nitelikli bir şekilde tedavi edilmediği zaman nüksedebilmekte ya da yeni varis oluşumları gözlemlenebilmektedir. Aynı zamanda varis oluşumunu engelleme konusunda günlük yaşamda birtakım noktalara da dikkat edilmesi gerekmektedir.

• Aşırı dar kıyafetler tercih edilmemelidir.
  • Uzun süre ayakta durduktan sonra mutlaka ayaklar yukarıda olacak şekilde istirahat edilmelidir.
  • Lifli gıdalar ile beslenilmeli ve kabız olmamaya dikkat edilmelidir.
  • Bacaklarda soğuk kompres uygulamaları yapılabilmektedir.
  • Egzersiz yapılmalı ve hareketli bir yaşam tarzı oluşturulmalıdır.

Lazerle Varis Tedavisi Sonrası Süreç

Lazer yöntemi ile varis tedavisi günübirlik bir uygulamadır. Oldukça konforlu olan bu tedavi sürecinde uygulama sonrasında hastanın bacağı uygun koşullarda sarılmaktadır ve ayağa kalkması sağlanmaktadır. Uygulanan anestezinin etkisi kısa sürede geçecektir. Ağrı ve uygulama bölgesindeki morarmalar ise minimum düzeydedir. Lazer tedavisi sonrasında yoğun fiziksel aktivitelerden kaçınmak gerekmektedir. Lazer ışını nedeni ile uygulama bölgesinde kızarıklıklar ve kahverengi lekelenmeler olabilmektedir. Bu şikayetler de birkaç hafta içerisinde iyileşecektir